شنبه , سپتامبر 21 2019
Breaking News
Home / روانشناسی و علوم تربیتی / دانلود پاورپوینت عوامل موثر در تربیت

دانلود پاورپوینت عوامل موثر در تربیت

دانلود پاورپوینت عوامل موثر در تربیت

دسته بندیروانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایلppt
حجم فایل77 کیلو بایت
تعداد صفحات89
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

عوامل مؤ ثر در تربیت ، عواملى اند كه در شكل گیرى شخصیت و حالت انسان و ساختار تربیتى او تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم دارند.

آنچه انسان انجام مى دهد بر اساس شاكله تربیتى اش انجام مى دهد.

((قل كل یعمل على شاكلته .))

بگو: هر كس بر حسب شاكله (ساختار) خود عمل مى كند.

مفهوم شاکله در اسلام

•((وراثت عبارت است از نیرویى طبیعى در موجود زنده كه به وسیله آن صفات از اصل به نسل منتق مى شود، خواه این صفات مخصوص این نسل باشد، خواه مشترك میان تمام افراد این نوع یا بخشى از آنها باشد.))
•در سخنان معصومین (ع ) تاءكیدى بسیار بر اهمیت آن شده است ، چنانكه از پیامبر اكرم (ص ) روایت شده است كه فرمود:
((انظر فى اى شى ء تضع ولدك فان العرق دساس .))
دقت كن كه نطفه خود را در كجا مستقر مى كنى زیرا خصوصیات اجداد به فرزندان منتقل مى شود.
در بیان این امر از امیر مؤ منان (ع ) چنین وارد شده است :
((حسن الاخلاق برهان كرم الاعراق .))

نیكویى اخلاق دلیل پاكى و فضیلت ریشه خانوادگى است .
و نیز چنین وارد شده است :
((اذا كرم اصل الرجل كرم مغیبه و محضره .))
وقتى اصل و ریشه انسان خوب و شریف باشد، نهان و آشكارش ‍ خوب و شریف است .

وراثت با همه اهمیت و نفوذى كه دارد تحت تاءثیر عوامل دیگر قرار مى گیرد و آنچه زمینه اش وجود دارد رشد مى كند و دچار شدت و ضعف یا دگرگونى و تغییر مى شود. در این باره از رسول خدا(ص ) روایت شده است كه فرمود:

((السعید قد یشقى و الشقى قد یسعد.))

گاهى خوشبخت بدبخت مى شود و گاهى بدبخت به راه خوشبختى مى رود.

محیط تربیتى عبارت است از تمام عوامل عادى خارجى كه انسان را احاطه كرده و او را از آغاز رشدش یعنى از زمانى كه به صورت نطفه در رحم منعقد مى شود تا زمان مرگش تحت تاءثیر قرار مى دهد.
مهمترین عوامل محیطى :

محیط خانه و خانواده

چنانكه پیامبر اكرم (ص ) فرموده است :

((كل مولود یولد على الفطرة ، فابواه یهودانه ، و ینصرانه ، و یمجسانه ))

هر نوزادى بر فطرت الهى به دنیا مى آید، پس پدر و مادر او را به دین یهود و نصرانى و زرتشتى گرایش مى دهند.

بدین ترتیب خانواده مهمترین محیط تربیتى به نحو اقتضا است و اساس شخصیت فرد از آنجا شكل مى گیرد.

•در كلام پیامبر اكرم (ص ) آمده است :
((المرء على دین خلیله و قرینه ((
•انسان بر دین و آیین دوست و همنشین خود است
•))مثل الجلیس الصالح مثل العطار، ان لم یحذك من عطره علقك من ریحه ، و مثل الجلیس السوء مثل الحداد، ان لم یحرقك نالك من شرره ((
حكایت همنشین صالح مثل عطار است كه اگر از عطر خود تو را بهره مند نسازد، بوى خوش آن در تو آویزد، و حكایت همنشین بد مثل آهنگر است كه اگر شرار آتش آن تو را نسوزاند، بوى بد آن در تو آویزد.
همنشینى و رفاقت با صالحان ، انسان را به كمال سوق مى دهد و همنشینى و رفاقت با تبهكاران ، انسان را به تباهى مى كشاند.
دل تو را در كوى اهل دل كشد
•امام صادق (ع ) از پدران گرامى اش روایت كرده است كه پیامبر اكرم (ص ) فرمود:
((اسعد الناس من خالط كرام الناس ((
•سعادتمندترین مردم كسى است كه با مردمى بزرگوار معاشرت و آمیزش داشته باشد.
•دوست بد و تبهكار میل به فساد و تباهى را در آدمى تقویت مى كند و انسان را در مسیر سقوط و شقاوت یارى مى دهد. خداى متعال به نتایج چنین رفاقت و معاشرتى اشاره مى كند و مى فرماید:
((و یوم یعض الظالم على یدیه یقول یا لیتنى اتخذت مع الرسول سبیلا، یا ویلتى لیتنى لم اتخذ فلانا خلیلا، لقد اضلنى عن الذكر بعد اذ جاءنى و كان الشیطان للانسان خذولا((
•و روزى است كه ستمكار دستهاى خود را مى گزد (و) مى گوید: اى كاش با پیامبر راهى برمى گرفتم . اى واى ، كاش فلانى را دوست (خود) نگرفته بودم . او (بود كه ) مرا به گمراهى كشانید پس از آنكه یاد حق قرآن به من رسیده بود. و شیطان همواره فروگذارنده انسان است .
با توجه به همین تاءثیرگذارى و تاءثیرپذیرى است كه پیشوایان حق ، پیروان خود را با تاءكید بسیار از رفاقتها و معاشرتهاى نادرست پرهیز داده اند
•نامه اى كه امیر مؤ منان على (ع ) به ((حارث همدانى (( نوشته ، او را چنین یادآورى كرده است :
((و احذر صحابة من یفیل رایه و ینكر عمله ، فان الصاحب معتبر بصاحبه … و ایاك و مصاحبة الفساق فان الشر بالشر ملحق ((
•از همنشینى با كسى كه رایش سست و كردارش ناپسند بود بپرهیز، كه هر كس را از آن كه دوست اوست شناسند… و از همنشینى با فاسقان بپرهیز كه شر به شر پیوندد.
•نقش معلم و مربى در شكل گیرى شخصیت انسان و ساختار روحى و رفتارى او نقشى كلیدى است ، به گونه اى كه متعلم و متربى ممكن است در تمام حركات و سكنات خود تحت تاءثیر قرار گیرد و همه چیز خود را از معلم و مربى نمونه بردارى كند .پس باید بدین امر توجهى تام داشت .
•((فلینظر الانسان الى طعامه ))
•پس باید انسان به خوراك خود بنگرد.
و كدام خوراك مهمتر و در خور توجه تر از خوراك روح و تعلیم و تربیت است ؟ از این روست كه در خبر ((زید شحام )) آمده است كه از امام باقر(ع ) درباره این آیه پرسش كردم كه معنى خوراك چیست ؟ فرمود:
((علمه الذى یاءخذه ، عمن یاءخذه ))
علمى كه فرامى گیرد، بنگرد از چه كسى فرامى گیرد.
پیام آوران الهى برترین معلمان و مربیان بشر بهترین مدرسه تعلیم و تربیت را بنیان گذاشتند. به بیان امام خمینى (ره ):
((عالم مدرسه است و معلمین این مدرسه ، انبیا و اولیا هستند، و مربى این معلمین ، خداى تبارك و تعالى است . این مدرسه از چنان اهمیت تربیتى برخوردار است كه خداى متعال با آن بر مؤ منان منت نهاده است ، كه هیچ چیز با آن قابل قیاس ‍ نیست .
((لقد من الله على المؤ منین اذ بعث فیهم رسولا من انفسهم یتلوا علیهم آیاته و یزكیهم و یعلمهم الكتاب و الحكمة و ان كانوا من قبل لفى ضلال مبین ))
بیقین ، خدا بر مؤ منان منت نهاد (كه ) پیامبرى از خودشان در میان آنان برانگیخت ، تا آیاتش را بر ایشان بخوانند و پاكشان گرداند و كتاب و حكمت به آنان بیاموزد، قطعا پیش از آن در گمراهى آشكارى بودند.
پیامبر اكرم (ص ) رسالت خود را رسالت تعلیم و تربیت مى دانست و مى فرمود:
((بالتعلیم ارسلت ))براى تعلیم فرستاده شده ام و رسالت من تعلیم است .

فایل پاورپوینت 89 اسلاید

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

About جزوه

Check Also

دانلود.:: کتاب قدرت در درون ماست

کتاب قدرت در درون ماست دسته بندی روانشناسی و علوم تربیتی فرمت فایل pdf حجم …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *