جمعه , سپتامبر 20 2019
Breaking News
Home / هنر و گرافیک / دانلود تحقیق وضعیت آموزش هنر موسیقی در حیطه آموزش رسمی كشور

دانلود تحقیق وضعیت آموزش هنر موسیقی در حیطه آموزش رسمی كشور

دانلود تحقیق وضعیت آموزش هنر موسیقی در حیطه آموزش رسمی كشور

دسته بندیهنر و گرافیک
فرمت فایلdoc
حجم فایل22 کیلو بایت
تعداد صفحات26
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

سر آغاز

موسیقی، از جمله هنرهایی به شمار می‌رود شمار می‌رود كه نقش یاری رسان آن به ذهن و روان انسان و تاثیرات آن بر افزایش اداراك و توانایی ذهنی افراد، بر كسی پوشیده نیست.

موسیقی ، بی واسطه و مستقیما با روح انسانی پیوند بر قرار نموده و گوش جان او را لبریز می‌سازد.

صدا به عنوان پدیده ای روانی، تاثیرات مختلفی را برانسان به جای نهاده و صداهای موزون و موسیقیایی به او آرامش اعطا كرده و اصوات ناهنجار نیز او را ناآرام می‌سازد. بشر از ازل به نوعی با این هنر، آشنا بوده، در طبیعت.

ضربان قلب با ضرباهنگی خاص او را همراهی می‌كند، نغمه پرندگان و الحان مرغان خوش آواز مایة آرامش جان او می‌شده و او را به شنیدن اصوات موسیقایی نیازمند می‌ساخته است.

امروزه انسان ها بی نیاز ازارضای حس زیبایی دوستی خود نیستند در این میان هنر موسیقی، از جمله هنرهایی بوده كه همیشه انسان را به خود جلب می‌كرده است.در دنیای كنونی جایگاه آموزش موسیقی در نظام تعلیم و تربیتی ملل موفق در امر آموزش و پرورش ، جایگاهی تثبیت شده ، جدی و در خور تعمق و تفكر است. جایگاهی كه مسئولان این نظام ، با جدیت آن را تثبیت كرده اند و بی كم و كاست آن را به اجرا در می‌آورند. با این شیوه حداقل نتیجه ایی كه حاصل شده ، این است كه شنوندگان خوبی برای شنیدن موسیقی جدی،هنری، علمی‌و … تربیت شده اند و فرهنگ شنیداری با علم به آنچه مورد مصرف قرار می‌گیرد، رشد نموده است. شاید در جامعه كنونی ما اجرای آموزش موسیقی به شیوه معین و هدفمند ، بتواند به وضعیت آشفته فرهنگ شنیداری، یا سلیقه های نازل مخاطبان كنونی موسیقی در ایران، در دراز مدت سامانی دهد .هدف از آموزش موسیقی به شیوه اصولی، تربیت موسیقیدان نیست بلكه اعتلای فرهنگ جامعه است و در این راه بهترین زمینه، اجرای آموزش موسیقی در بستر آموزش رسمی‌است.

در این مقاله ، تلاش شده است ، وضعیت آموزش این هنردر حیطه آموزش رسمی‌كشور، مورد كنكاشی هر چند اجمالی قرارگیرد و راهكارهایی در حد توان، درك و بینش نگارنده و با توجه به امكانات و شرایط آموزش موسیقی در آموزش و پرورش برای دستیابی به وضعیت متعادل و كار آمد پیشنهاد شود.

مسلما این پژوهش ، در قالب این مقالة اجمالی ، دارای كمبود ها و كاستی هایی است كه از نظر اساتید به دور نخواهدماند اما ، نگارنده تلاش نموده با استفاده از منابع مكتوب و تحقیقات میدانی، نمایی از وضعیت معاصر در فضای آموزش كشور ارائه نماید.

ضمنا بخشی از این تحقیق، برگرفته از پایان نامه كارشناسی ارشد نگارنده با موضوع ((بررسی نظام آموزش موسیقی از دوره پیش از دبستان تا پایان دوره متوسطه)) به راهنمایی دكتر ناصر تكمیل همایون و مشاورة خانم توران میرهادی است كه در سال 1380 از آن دفاع شده.

شیوه های آموزش موسیقی پس از انقلاب

بررسی شیوه آموزش موسیقی ، در دوره پس از انقلاب ، به دلیل كثرت انواع آموزش ها، اعم ازرسمی‌و غیر رسمی‌و كثرت انواع مراكز آموزشی، اداره های دولتی ، نیاز به انواع

نامه نگاری ها و اجازه نامه ها، دسته بندی و چهار چوبی را لازم داشت كه فضا و حیطه كار را مشخص نماید و مرزهای آن را به درستی نمایان سازد. نمودارهایی كه در ذیل مشاهده می‌كنید، نشانگر چگونگی دسته بندی این سیر تحقیقاتی و چگونگی پرداختن به آن است:

به دلیل اینكه روند تحقیقات دارای مرز مشخصی باشد، سیر آموزش موسیقی به دو دستة آموزش رسمی‌( در مراكز تحت نظر آموزش و پرورش و ارشاد) و غیر رسمی‌(خارج از چهار چوب برنامه ریزی آموزش و پرورش و تحت نظر سازمان هایی چون شهرداری ، بهزیستی و … ) پی گیری شد. ضمن اینكه گفتنی است در این مقاله تنها نتایج حاصل از پژوهش در حیطه آموزش رسمی‌و یك مدرسه بین المللی تطبیقی موجود در ایران ( تهران ) ذكر خواهد شد.

در خصوص روند آموزش در مرحله رسمی، لازم به توضیح است كه طبق اجازه نامه آموزش و پرورش ، حق دیدار ، مختص به مدارس دخترانه بوده است كه ضمن صلاحدید اساتید مشاور این طرح و كارشناس و مشاور وقت تحقیقات آموزش و پرورش كل استان تهران « آقای كسایی» 9 مدرسه از سه مقطع دبستان ( سه مدرسه ) راهنمایی ( سه مدرسه ) و دبیرستان ( سه مدرسه) از منطقه مركزی تهران ( حافظ شمالی تا حوالی میدان راه آهن ) برگزیده شد. ( علت انتخاب این محدودة جغرافیایی به دلایل قدمت اصالت بافت مدارس در این محدوده و گوناگونی طبقاتی دانش آموزان در این محدوده بوده است.)

مدارس از سه مقطع ، از ناحیه حافظ شمالی( منطقه شش) ناحیه مركزی محدوده انقلاب ( منطقه6 ) و ناحیه راه‌ آهن ( منطقه 12 )برگزیده شدند.

آموزش موسیقی در محدوده آموزش رسمی‌

با توجه به وضعیت آموزش در مدارس دولتی، كمبودها و كاستی هایی كه بدون اغراق و پیش داوری ، جامعه از آن آگاه است و مشكلاتی كه در روند آموزش دولتی در تمامی‌مقاطع ، وجود دارد شاید به دنبال موسیقی رفتن و انتظار برخوردی درخور، اسلوب آموزش های دولتی داشتن كمی‌و یا حتی تا حد زیادی، تجملاتی و غیر واقعی به نظر رسد، اما روش آموزش رسمی‌هنوز در بسیاری از كشورها ، تنها روشی است كه مورد بهره برداری جدی قرار می‌گیرد و شیوه ای است كه برای حصول به برخی اهداف بسیار مناسب است. از آنجا كه آموزش موسیقی به شیوه ای طبقه بندی شده و مشخص در برنامه آموزش هنر مدارس موجود نیست، كل تحقیقات این بخش به سوال و جوابهایی محدود شده كه علاقه مندی دانش آموزان به این هنر و لزوم وجود آموزش آن را در مدارس، نمایان می‌ساخت.

– 1/1 دبستان نمونة علامه طباطبایی ( منطقه شش، آبان شمالی )

  • در گفتگویی كه با مربی سرود دانش آموزان دبستان به عمل آمد ، ایشان، آموزش موسیقی به كودكان دبستانی را جزو دروس فوق برنامه ذكر نمودند و اذعان داشتند كه از طرف منطقه، نوار سرود در اختیار مدارس قرار می‌گیرد و شعرهای كتاب همراه با ملودی آن، خوانده می‌شود. این مربی[1]، عقیده داشت كه موسیقی در یادگیری بهتر اشعار موثر است و كودكان شعری را كه به همراه موسیقی می‌آموزند ، به ندرت فراموش می‌كنند . او همچنین ذكر كرد كه تخصصی در این زمینه ندارد و تجربه اش در حد شنیدن موسیقی است ضمن اینكه درس موسیقی را نشاط آور توصیف كرده و معتقد بود، دانش آموزان بسیاری مشتاق شركت در كلاس هستند.

فایل ورد 26 ص

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

About جزوه

Check Also

طرح لایه باز کارت ویزیت مدیریتی

طرح لایه باز کارت ویزیت مدیریتی طرح لایه باز کارت ویزیت مدیریتی قابل ویرایش با …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *