شنبه , سپتامبر 21 2019
Breaking News
Home / مدیریت / دانلود تحقیق مدیریت دانش و مدل های مختلف آن

دانلود تحقیق مدیریت دانش و مدل های مختلف آن

دانلود تحقیق مدیریت دانش و مدل های مختلف آن

دسته بندیمدیریت
فرمت فایلdoc
حجم فایل22 کیلو بایت
تعداد صفحات29
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

مقدمه

مدیریت دانش به فرآیند خلق، انتشار و بكارگیری دانش در سازمان اشاره دارد. هدف نهایی مدیریت دانش، شامل اشتراك دانش میان كاركنان به منظور ارتقاء ارزش افزوده دانش موجود در سازمان می باشد. حوزه مدیریت دانش شامل مفاهیم و اصولی است كه توانایی بكارگیری و اشتراك دانش در موسسه را ارتقاء بخشیده ( نظیر تخصص ها، مهارت ها و تجربیات كاركنان) و نقش كلیدی درتوسعه و بهبود كیفیت، بهره وری و سود دهی سازمان ایفا می نماید.

مدیریت دانش مجموعه ای از روش‌ها است كه ناظر بر كشف و بهره برداری ازمنابع ذهنی یك سازمان یعنی بهره برداری كامل از اذهان كلیه افراد سازمان می باشد. مدیریت دانش در مورد یافتن، آزاد سازی، تبادیل و سرمایه‌گذاری بر روی ارزشمندترین منبع سازمان یعنی تخصص و مهارت و روابط افراد یك سازمان با یكدیگر می باشد. درخلال دهه گذشته، این آگاهی روز افزون حاصل گردیده كه سازمان ها باید سرمایه معنوی و ابزارهای فنی خود را به درستی مدیریت نمایند چرا كه این سرمایه ها در قلمرو اطلاعات قرار دارند، یعنی باید افراد سیستم های اطلاعاتی، به صورت كارار به كار گرفته شوند. بنابراین مدیریت دانش به عنوان یك متدولوژی برای تولید، حفظ و بهره برداری ازانواع دانشی به كار می رود كه هر سازمان در فعالیت های روزانه خود از آنها سود می جوید.

1-1- بیان موضوع

دانش مصنوعی نیست كه امروزه یكباره به وجود آمده باشد. انسان در مسیر تاریخ تكاملی خود و تكامل اجتماعی ناشی از آن همواره تولید كننده دانش بوده است و از آن در ایجاد تغیر در جامعه استفاده نموده است. به هر حال این دانش به صورت ضمنی در جوامع مختلف بشری در دوران های مختلف آمده، ثبت شده و انتقال داده شده و خود باعث ایجاد تغییرات بعدی شده است ( سعیدی كیا، 1384):

دانش دارایی واقعی سازمان است. در گذشته سازمان ها این دارایی را تنها در جهت بهبود عملكرد شخصی خود مورد استفاده قرار می دادند. در حالیكه امروزه سازمان‌ها در تلاش برای به جریان انداختن دانش كلیه پرسنل در كلیه سطوح سازمانی می باشند، تا اهداف سازمان بیش از پیش مورد دستیابی قرار گیرد. این امر منجر به رواج دیدگاه جدیدی به نام مدیریت دانش در مباحث مدیریتی و زمینه های موضوعی مرتبط شده است.

مدیریت دانش به دنبال یافتن، آزاد سازی، تبادل و سرمایه‌گذاری بر روی ارزشمندترین منبع سازمان یعنی تخصص، مهارت و روابط افراد یك سازمان با یكدیگر می باشد. بنابراین مدیران دانش باید با ایجاد زمینه‌های مشاركتی درسازمان، زمینه را برای یادگیری افراد فراهم سازند و به افراد سازمان كمك كنند تا ایده‌های جدید تولید نموده و آنها را به نوآوری موفق تبدیل كنند.

بنابراین مدیریت دانش عبارت است از تلاش برای كشف دارای نهفته در ذهن افراد و تبدیل این گنج پنهان به دارایی سازمانی، به طوری كه مجموعه وسیعی از افرادی كه درتصمیم گیری‌های سازمان دخیل هستند به این ثروت دسترسی داشته باشند و از آن استفاده نمایند(Larry & prusak 1999)

مقدمات مدیریت دانش كمك می كند كه دانش و تجارب پنهان فردی، به دانش آشكار تبدیل شود. بدین ترتیب دانش در اختیار همگان قرار گیرد و از این طریق می توان سرمایه سازمان را افزایش داد.

درسالهای اخیر، مشاركت برق منطقه ای استان یزد با انبوهی از كاركنان مواجه بوده است كه سالیان سال در امر تولید، انتقال و توزیع برق مشغول بوده اند و بازنشسته و یا در حال بازنشسته شدن هستند و اندوخته‌های گران بهای خود را كه درطول سال‌ها اشتغال به دست آورده اند با خود می برند و آنچه از دانش و تجربیان افراد بازنشسته به جای مانده است چیزی نیست جز آنچه سینه به سینه نقل شده است. ولی آنچه مهم است این است كه آیا می توان از طریق سازمان یك سیستم هماهنگ به وجود آورده كه این دانش‌ها را شناسایی و جمع آوری كرده و در اختیار دیگر كاركنان قرار دهد.

به همین جهت این پروژه انتخاب شده كه امكان سنجی اجرایی مدیریت دانش در سازمان برق منطقه ای یزد را به عنوان یك رویكرد جدید مطرح كرده و گام‌های اجرایی مدیریت دانش را در این سازمان مورد بررسی قرار دهد.

1-2- اهمیت و ضرورت موضوع

با كمی دقت به ماهیت سازمان‌های دولتی درخواهیم یافت كه طی چند سال آینده بخش اعظمی ازكارمندان دولت بازنشسته خواهند شد كه مشخصاً تعداد زیادی ازاین افراد از مدیران و متخصصان رشته ای مختلف هستند و در اختیار گرفتن و استفاده از دانش این افراد قبل از بازنشسته شدن آنها یكی از مخاطرات و مشكلات اصلی دولت ها است.

اطلاعات و دانش افراد مشغول به كار در سازمان ها یكی از منابع مهم هر سازمان است. این منابع سرمایه سازمان را تشكیل می دهند به طوریكه می توان ادعا نمود كه سازمان های امروزی بدون داشتن نمی توانند خود را سامان دهند و به عنوان شركتی پویا در محیط پر تلاطم امروزی خود را حفظ كنند. آنها به این واقعیت دست یافته اند كه چه قدر با اهمیت است كه بدانند كه چه چیزهایی را می دانند و باید قادر باشند كه ازدانش موجود حداكقر استفاده را ببرند كه چه چیزهای را می دانند و باید قادر باشند كه از دانش موجود حداكثر استفاده را ببرند. این دانش در جاهای مختلفی چون بانك‌های اطلاعاتی، پایگاه های دانش، در قفسه ها، كشوی میزها و در ذهن كاركنان و به طور كلی در تمام سطح سازمان پخش شده است.

بنابراین در سالهای اخیر مدیریت دانش سازمانی به عنوان یك زمینه بحث انگیز مطالعاتی مورد توجه بوده كه بسیاری از مجریان، متخصصان دانشگاهی و مدیران را جذب كرده است.

در سازمان برق منطقه ای استان یزد علی رغم وجود امكانات زیر بنایی و فنی و همچنین افراد صاحب دانش و با تجربه در رشته های مختلف، كاركنان از طریق گفتگو اطلاعات خود را تبادل می كنند. این كار اتلاف منابع دانش و وقت را به دنبال دارد، به نحوی كه مهندسان واحدهای اجرایی ممكن است برای حل مشكل یا مسئله ای خاص در رابطه با وظیفه هایی كه به عهده دارند هفته ها وقت صرف كنند تا دانشی را كه مشكل گشای آنها است، كسب كنند. حال آنكه اگر فرصت‌ها و امكانات لازم موجود باشد و از این امكانات به درستی استفاده شود می توانند بدون هدر دادن وقت در سریع ترین زمان از منبع مورد نظر، دانش مورد نیاز را كسب كنند. این امر اهمیت پیاده سازی مدیریت دانش و بها دادن به دانش سازمای را درسازمان مذكور مشخص می نماید.

علاوه بر آن ارزشمندترین دانش در سازمان در اختیار افراد است اما آنها تمایل به حفظ دانش خود دارند و مایل نیستند دیگران را در این دانش سهیم كنند چرا كه نگران از دست دادن نفوذ و كنترل خود هستند. حال اگر در كاركنان این انگیزه به وجود آید كه با اعتماد به دیگران و تبادل دانش خود با آنها نه تنها به موقعیت كاری آنها لطمه ای نمی خورد بلكه باعث تشویق و قدر دانی از آنها هم خواهد شد، آنها سعی در تبادل دانش خود با دیگران خواهند كرد و در نتیجه دانش در آن سازمان احیا خواهد شد. این امر اهمیت و ضرورت مطالعه زیر ساخت های مدیریت دانش و علی الخصوص بررسی آمادگی منابع انسانی سازمان‌ها در پذیرش مدیریت دانش را برای ما توجیه می كند (سعیدی كیا، 1384).

بنابراین مدیریت دانش به عنوان فعالیتی سازمانی درسازمان ها باید مورد استفاده قرار گیرد. هدف از این فعالیت سازمانی، ایجاد محیطی اجتماعی و زیر بنایی فنی است كه بتوان در این محیط، دانش تولید نموده، به آن دسترسی داشته و دیگران را در استفاده از آن سهیم ساخت. پس به طور كلی می‌توان گفت مدیریت دانش به توسعه مستمر، ایجاد فرهنگ جدید، چگونگی یادگیری و فراگیری، جمع آوری دانش، اشاعه و تحلیل آگاهانه و جامع دانش درحیطه مدارك و مهارتهای فردی می پردازد كه سبب كاهش هزینه ها و افزایش كارایی سازمان می شود( پروساك و دانپورت، 1383).

بنابراین نیاز همگان به دسترسی به دانش سازمانی همانند دیگر منابع و همچنین پالایش كردن این دانش و به روز نمودن آن اهمیت مدیریت دانش را نشان می دهد.

فایل ورد 29 ص

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

About جزوه

Check Also

دانلود.:: پاورپوینت فصل نهم کتاب مدیریت بازاریابی تالیف فیلیپ کاتلر ترجمه بهمن فروزنده

پاورپوینت فصل نهم کتاب مدیریت بازاریابی تالیف فیلیپ کاتلر ترجمه بهمن فروزنده دسته بندی مدیریت …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *