جمعه , سپتامبر 20 2019
Breaking News
Home / مدیریت / دانلود تحقیق مدیریت تكنولوژی

دانلود تحقیق مدیریت تكنولوژی

دانلود تحقیق مدیریت تكنولوژی

دسته بندیمدیریت
فرمت فایلdoc
حجم فایل20 کیلو بایت
تعداد صفحات28
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

مهندسی ارزش یك ابزار بهره‌وری قدرتمند

هم اكنون، ما در زمانی بسیار رقابتی و متغیر زندگی می‌كنیم. با محصولات جدید، تكنولوژی‌های جدید، مواد جدید لیزر، اینترنت سر و كار داریم و سفر به قضا را نیز پیش رو داریم. اشیاء را در مقیاس میكرومتر (متر ) و نانر (متر) اندازه‌‌گیری می‌كنیم و محصولاتی در حد میكرو می‌سازیم (كه برای مشاهدة نحوه كارشان به میكروسكپ احتیاج داریم).

و نیز فروشگاه‌های جدید، فروشگاه‌های جهانی و بدون مرز تأسیس شده است.

اما این بازارهای جهانی بطور افزاینده‌ای در حال شلوغ شدن است. رقابت برای بدست آوردن سهم بازار شدید شده است و شركت‌ها روز به روز بیشتر به سمت نوآوری برای توسعه و بازاریابی برای محصولاتشان پیش می‌روند و بر همین اساس پایه‌ریزی و برنامه‌‌ریزی می‌شوند به تكنولوژی‌های جدید فاكتور مهمی در موفقیت شركت‌های خصوصی، در اثر بخشی فعالیت‌های دولتی و سرزنده نگهداشتن اقتصاد ملی می‌باشد. مواجه شدن با این حقیقت این نكته را به ذهن می‌رساند كه ایالات متحده باید منابع بیشماری را برای كشف و ایجاد تكنولوژی‌های جدید و پیشرفته صرف كند.

گزارش 1987 انحمن تحقیقات ملی ایالات متحده، كه به نام مدیریت تكنولوژی نامیده شده است، توضیح می‌دهد كه: تكنولوژی می‌تواند در بازار جهانی، شركتی را با مزایای ویژه رقابتی بوجود بیاورد.

اما ابتدا باید به خاطر داشته باشیم كه فقط ایجاد تكنولوژی جدید به تنهایی نمی‌تواند موفقیت ما را تضمین نماید، زیرا زمانی كه تكنولوژی موفق می‌شود، بیشتر به مسائل اقتصادی ربط دارد تا به مسائل تكنیكی

دیوید آدامسون (David adamsom) در كتابش به نام، تكنولوژی بالا، Wire بالا، بیان می‌دارد كه «سالهای قبل پیتر دراكر (Peter Drucker) متخصص مدیریت گفت كه یك تكنولوژی مجبور است یك Cost advantage ده به یك برای آن داشته باشد. تا شانسی برای انتخاب ساختار موجود یك صنعت وجود داشته باشد.

او قصد دارد كه بگوید: یك مثال خوب برای ان Dupont’s kevlar است، ماده‌ای كه برای استحكام بیشتر نایلون به كار می‌رود. انتظار می‌رود این ماده جای خودش را در هر لاستیكی در هر ماشینی در جهان پیدا می‌كند، اما تعداد كمی از بازارها در اختیار گرفته است. بازارهایی Dvpont hoped kevkar از قبیل لباسهای اسكی یا Bollerproof.

مثالی دیگر، استفاده از ربات‌ها برای انجام كارها در كارخانه‌ها، ادارات و خانه‌ها است. در اوایل دهة 1980، بسیاری از شركت‌ها فكر می‌كردند بازار ربات‌ها، وسیع خواهد شد، در اینجا تكنولوژی وجود داشت، اما هزینه نهایی بسیار بالا بود، اقتصاددانان بسیاری از این شركت‌ها را از صحنة تجارت بیرون بروند و الان تعداد كنی از شركت‌ها وجود دارند كه ربات تولید می‌كنند. بنابراین تكنولوژی‌های جدید و مسائل اقتصادی باید پا به پای هم پیش بروند.

حرفه مهندسی صنایع با توجه به حوزه فعالیت وسیعی كه دارد، از خط مشی‌های دیگر مهندسی‌ها جداست. یك مهندس صنایع تصویر نهایی از بهره‌وری را ارائه می‌دهد. در حقیقت هر كاری كه مهندس صنایع انجام می‌دهد، در تحلیل نهایی در بهبود بهره‌وری به آن دست پیدا می‌كنیم.

در بالاترین مفهوم، بهره‌وری نسبت نتایج بدست آمده به روی منابع موجود می‌باشد، به عبارت دیگر خروجی بر روی ورودی.

خروجی می‌تواند از محصولات یا اشیائی كه به راحتی تعریف یا اندازه‌گیری می‌شوند، یا در قالب خدمات باشد خدماتی از قبیل تحقیقات یا فعالیت‌های پلیس، كه ارائه یك تعریف یا اندازه‌گیری در هر دو اینها مشكل است.

نه تنها ورودی می‌تواند كار و مدیریت باشد بلكه تجهیزات، تداركات، آموزش، پیشرفت تكنولوژی و تخصیصد منابع طبیعی باشد. بطور كلی می‌توان گفت، می‌توان بهره‌وری را با افزایش تولید یا خدمات در حالی كه هزینه‌ها ثابت نگهداشته می‌شوند، افزایش داد. یا اینكه هزینه را كاهش دهیم در عین حال كه تولید ثابت است.

بنابراین هر تكنیكی كه به كاهش هزینه در عین حال كه كیفیت و كمیت ثابت است كمك می‌كند، یك روش برای بهبود بهره‌وری است. گزارش سال 1984 اداره حسابرسی ایالالت متحده، مهندسی ارزش را اینگونه توصیف می‌كند: «روش علمی برای تحلیل محصول یا خدمات بطوری كه زمانی كه مهندسی ارزش در بخش برنامه‌های حمل و نقل استفاده شد، نسبت به سایر روش‌های كاهش هزیئنه‌ای كه استفاده شده بود، زمانی كه این مطالعه در آنجا انجام شد، نمایندگی محیط زیست اعالم نمود كه با انجام این مطالعه محیط زیست انجام داد، در سال 1985، همین مركز (GAO) مطالعه دیگری را در زمینه مهنسی ارززش در دفتر نمایندگی محیط زیست انجام داد،، زمانی كه این مطالعه در آنجا انجام شد، نمایندگی محیط زیست اعلام نمود كه با انجام این مطالعه، حدود 400 میلیون دلار در یك دوره 7 ساله صرفه جویی شده است.

اخیراً، ژنرال ارشد Roy.E جانشین مسئول بخش تحقیقات و توسعه در ارتش آمریكا گزارش داده است كه، با انجام یك مطالعه موفق مهندسی ارزش در ارتش آمریكا، در سال 1996 حدود 450 میلیون دلار صرفه جویی شده است.

در فوریه سال 1996، آقای كلینتون قانون 106-104 را تصویب نمود كه بخش‌های دولت را ملزم به استفاده از روش‌های مهندس ارزش كه در كاهش هزینه مؤثرند می‌كند و مهندسی ارزش را بدین گونه تشریح می‌كند: تحلیل عملكرد یك برنامه، پروژه، سیستم، محصول، تجهیزات، ساختمان‌ها، یا خدمات انجام شده بوسیله این مراكز یا پیمانكارها، بطوریكه به بهبود عملكرد، قابلیت اطمینان، كیفیت، ایمنی و هزینه‌های دوره عمر كمك كند. انجمن مالیات دهندگان ملی (Thenational taxpayers در حمایت از این قانون بیان داشت كه این مصوبه می‌تواند 2/1 میلیارد دلار در سال 1996 صرفه‌جویی داشته باشد).

تعریف (شرح):

جمعیت مهندسین ارزش آمریكا مهندسی ارزش را اینچنین تعریف می‌كند: رویكردی سیستماتیك با روش‌های شناخته شده كه عملكرد محصول یا خدمات را مشخص می‌كند، یك ارزش پولی برای آن كار در نظر می‌گیرد و مقدار، عملكرد لازم را در كمترین هزینه فراهم می‌كند.

تاریخچه:

مهندس ارزش توسط آقای لورنس مایلز یكی از كارمندان شركت جنرال الكتریك پایه‌گذاری شد. بعد از جنگ جهانی دوم، بسیاری از موادی كه مورد استفادة صنایع بود، كمیاب شد. این شركت‌ها و در میان آنها شركت جنرال الكتریك بدنبال كالاهای جایگزین برای آن مواد بودند. در بسیاری از موارد این كالاهای جانشین عملكرد خوبی داشتند. اگر بهتر نبودند حداقل همان كار كالای اصلی را انجام می‌دادند. مسئولان شركت جنرال الكتریك به این نتیجه رسیدند كه در چندین مورد، با جانشین كردن كالای مشابه به بهبود در بهره‌وری رسیده‌اند. از آقای مایلز خواسته شد تا روش‌هایی را به كار ببندد تا بتواند اینگونه تغییرات را بوجود بیاورد. در سال 1946 او روشی سیستماتیك، منظم و گام به گام برای پیدا كردن مواد، محصولات، اجزاء و خدمات جایگزین ابداع نمود. این فرآیند به نام آنالیز ارزش شد و رشد شركت جنرال الكتریك با این روش موفقیت مهمی را بدست آورد. این موفقیت، این بود كه توانست بازگشت سرمایه خوبی در یك سرمایه‌گذاری نسبتاً متعادل داشته باشد و این موفقیت در گسترش سریع VE در صنایع خصوصی مؤثر بود.

دولت مزایای آنالیز ارزش را سریعاً لمس نمود. در سال 1954 اداره كشتی سازی نیروی دریائی ایالات متحده، اولین مركز فدرالی بود كه از این روش استفاده نمود. در 1961، VE بصورت رسمی در بخش دفاعی كشور استفاده شد. سایر ادارات نیز از قبیل بخش داخلی (Departnent of the interior)، خدمات پستی، ادارات كهنه كار (فرمانداری‌ها) و ناسا به سرعت این روند را دنبال كردند.

اگر چه VE ابتدا در محصولات تولیدی استفاده شد، نیروی مشاهده شد كه این روش در فرآیندهای طراحی و ارائه خدمات نیز قابل استفاده است. بخش دفاعی كشور، اولین كسی بود كه برنامه رسمی برای انجام VE در پروژه‌های ساختمان سازی و طراحی در دستور كار خود قرار داد. در سال 1956 سه بنگاه كاری، مهندسین ارزش را به صورت تمام وقت استخدام و به كارگیری نموده بود.

مقدمه:

در روزهای ابتدائی این روش بنام تحلیل ارزش نامیده شد. بعدها نام‌های دیگری از قبیل: مدیریت ارزش، بهبود ارزش كنترل ارزش و خرید ارزش برای آن بكار گرفته شد. نیروی دریائی آمریكا نام آنرا به «مهندسی ارزش، تغییر داد، تا به جنبه مهندسی این رویكرد صحه بگذارد و این نام ـ یعنی مهندسی ارزش بیشتر از سایر نام‌ها استفاده می‌شود. علی رغم تغییر نام، هدف مهندسی ارزش همان هدف اسمهای باقی ماند، یعنی: «بدست آوردن راهی برای كنترل هزینه نهایی در طول دورة عمر محصول یا خدمات، بدون تأثیر منفی بر روی كیفیت یا قابلیت اطمینان محصول یا خدمت مورد نظر.

مهندسی ارزش این نیست كه:

  • v به هر حال یك طراح خوب چه كاری انجام می‌دهد.
  • v صرفاً یك بازنگری برای حذف یك روكش طلایی (یك متغیر جزئی در محصول و هزینه)
  • v كاهش هزینه‌ها به روش قدیمی
  • v روشی برای كاهش هزینه از طریق كاهش عملكرد محصول
  • v روشی برای تأیید دوبارة نظرات طراح
  • v تلاشی برای عوض كردن كاركردهای اصلی برای كاهش هزینه‌ها.

این حقیقت كه، هزینه‌های غیرضروری، عمدتاً در فرآیندها و محصولات وجود دارند، كاملاً واضح و مسلم است.

آقای لورنس مایلز به این نتیجه رسید كه هزینه‌های غیرضروری می‌تواند ناشی شود از عادات و رفتارهای سنتی، فقدان زمان كافی برای طراحی، كمبود اطلاعات، كمبد یا فقدان ایده، داشتن تعصب بر روی یك ایده، پیش داوری شرایط موقتی، نبود تجربه، بوجود آمدن شكست و ضرر در استفاده از متخصصان در گذشته مسأله اصلی یافتن برنامه‌ای مناسب برای كاهش هزینه است كه به كشف هزینه‌های غیر ضروری كمك می‌كند.

فایل ورد 28 ص

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

About جزوه

Check Also

دانلود.:: پاورپوینت فصل نهم کتاب مدیریت بازاریابی تالیف فیلیپ کاتلر ترجمه بهمن فروزنده

پاورپوینت فصل نهم کتاب مدیریت بازاریابی تالیف فیلیپ کاتلر ترجمه بهمن فروزنده دسته بندی مدیریت …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *