جمعه , سپتامبر 20 2019
Breaking News
Home / مدیریت / دانلود تحقیق بررسی سلامت عمومی و رضایت شغلی در كارشناسان مركز بهمن موتور

دانلود تحقیق بررسی سلامت عمومی و رضایت شغلی در كارشناسان مركز بهمن موتور

دانلود تحقیق بررسی سلامت عمومی و رضایت شغلی در كارشناسان مركز بهمن موتور

دسته بندیمدیریت
فرمت فایلdoc
حجم فایل215 کیلو بایت
تعداد صفحات120
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

مقدمه

به اعتقاد بسیاری از دانشمندان علوم رفتاری،‌ سازمانها وجه انكارناپذیر دنیای نوین امروز را تشكیل می‌دهند، ماهیت جوامع توسط سازمانها شكل گرفته و آنها نیز به نوبه خود به وسیلة دنیای پیرامون و روابط موجود در آن شكل می‌گیرد. گر چه سازمانها به شكلهای مختلف و بر پایه هدفهای گوناگون تأسیس و سازماندهی می‌شود، اما بدون تردید تمامی آنها بر پایة تلاشهای روانی و جسمانی نیروی انسانی كه اركان اصلی آن به حساب می‌آید، اداره و هدایت می‌گردند. از این رو،‌ زندگی افراد در جوامع نوین به شدت تحت نفوذ هستی و رفتار سازمانها قرار دارد، و همین دلیل به تنهایی سعی در شناخت هر چه بیشتر، بهتر و علمی‌تر ماهیت و روابط متقابل آنها و نیروی انسانی را توجیه و ضروری می‌سازد (حیدر علی هومن، 1381)

یكی از هدفهای پیگیر روانشناسی بررسی ماهیت رفتار و روان است. به طور كلی هر موجود زنده‌ای جزء از راه شناخت رفتار و موقعیتهای مختلف شناخته نمی‌شود. چون آدمی مخلوق انگیزه‌ها،‌ كششها و احساس‌های هوشیار و امكانات فطری خویش است و رفتارش هنگامی بهنجار است كه موازنه یا تعادلی میان این عوامل برقرار گردد. در واقع تن و روان چنان با هم ارتباط نزدیك دارند كه هر دگرگونی در یكی از آنها موجب دگرگونی در دیگری می‌شود. اكثر ناسازگاریهای فكری،‌ عاطفی و اخلاقی بر اثر همین ناراحتیهای روانی ایجاد می‌گردد.

رشد و تعالی یك جامعه در گرو تندرستی افراد آن جامعه است و شناسایی عوامل تعیین كننده و مرتبط با آن در جهت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در سطوح خرد و كلان جامعه نقش مهمی ایفا می‌كند. تأمین سلامتی افراد جامعه از دیدگاه سه بعدی جسمی، روانی و اجتماعی از مسائل اساسی هر كشوری محسوب می‌شود.

در این میان به دلیل شیوع بالا و اثرات مخرب بسیار شدید و طولانی اختلالات روانی به خصوص در كشورهای در حال توسعه، لزوم پرداختن به موضوع سلامت روان از اهمیت ویژه برخوردار است. ضرورت توجه به مسائل روانی با پیشرفت و توسعه تكنولوژی و زندگی ماشینی بیشتر نمود پیدا می‌كند.

از طرفی طبیعت زندگی انسان با انواع فشارهای روانی مانند محرومیتها، شكستها، كمبودها، حوادث و فجایع طبیعی و غیرطبیعی آمیخته است اما آنچه سلامت روانی و جسمانی او را در معرض خطر قرار می‌دهد شیوه مقابله با این عوامل است. حال اگر بتوان عواملی را كه می‌تواند بر سلامت روانی تأثیرگذار بوده- چه مثبت، چه منفی – مورد شناسایی قرار داد،‌ زمینه‌ها و عوامل مناسب را گسترش داده و عوامل آسیب‌زا را كاهش دهیم، می‌توان امیدوار بود كه جامعه‌ای با افرادی كارآمد، سرزنده، پویا و سرشار از امید داشته باشیم.

از سوی دیگر،‌ یكی از عمده‌ترین و شاید جنجال برانگیز‌ترین (ناگی،‌ 1996) مفاهیمی كه از یك طرف تلاشهای نظری و بنیادی بسیاری را به خود معطوف ساخته،‌ و از طرف دگر در تمامی سطوح مدیریت و منابع نیروی انسانی سازمانها اهمیت زیادی پیدا كرده،‌ رضایت شغلی است.

این اهمیت از یك سو به دلیل نقشی است كه این سازه در پیشرفت و بهبود سازمان و نیز بهداشت و سلامت نیروی كار دارد و از دگر سو، به علت آن است كه رضایت شغلی علاوه بر تعاریف و مفهوم پردازیهای متعدد و گاه پیچیده، محل تلاقی و نیز سازه مشترك بسیاری از حوزه‌های علمی مانند آموزش و پرورش،‌ روان‌شناسی، مدیریت،‌ جامعه‌شناسی، اقتصاد و حتی سیاست‌ بوده است. (لاوسون و شن، 1998، به نقل از هومن، 1381).

رضایت شغلی خود تعیین كنده بسیاری از متغیرهای سازمانی است مطالعات متعدد نشان داده است رضایت شغلی از عوامل مهم افزایش بهره‌وری، دلسوزی كاركنان نسبت به سازمان ، تعلق و دلبستگی آنان به محیط كار و افزایش كمیت و كیفیت كار، برقراری روابط خوب و انسانی در محل كار، ایجاد ارتباطات صحیح،‌ بالا بردن روحیه، عشق و علاقه به كار است. تردید نیست كه هر سازمان خود یك ارگانیسم منحصر به فرد است و نخستین عامل آن، انسان و توجه به كاركنان است. (هومن، 1381)

سلامت عمومی و رضایت شغلی دو عامل بسیار مهم در هر سازمانی است. توجه به سلامت روانی افراد و رضایت شغلی آنها به عنوان یكی از اركان پیشرفت جوامع انسانی و عامل حفظ پویایی افراد باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

اما اینكه چگونه می‌توان این امر مهم را به مرحله اجرا درآورد و این دو عامل مهم را در حد مطلوب در سازمانها برقرار نمود، كاری بسیار دشوار و وظیفه‌ای است بس خطیر كه نیاز به تجربه، امكانات، تدابیر خاص و شاید از همه مهمتر ابزاری علمی و معتبر دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی سلامت عمومی و رضایت شغلی در كارشناسان مركز بهمن موتور اجرا گردیده است.

تاریخچه گروه بهمن:

گروه بهمن در سال 1331 تحت عنوان شركت سهامی (ایران خلیج كو) در زمینه نمایندگی امور حمل و نقل دریایی و حق‌العمل كاری نمایندگی تجاری شروع به كار كرد. این شركت از سال 1338 با اخذ مجوز ساخت از سوی وزارت صنایع معادل اقدام به مونتاژ وانت سه چرخ موسوم به وسپا با ظرفیت 200 كیلوگرم نمود و سپس در سال 1350 با افزایش سرمایه‌، موضوع فعالیت شركت به ساخت و مونتاژ انواع وانتهای مزدا تبدیل شد و وانت مزدا 1000 با ظرفیت 500 كیلوگرم به مرحله تولید رسید و نام شركت به كارخانجات اتومبیل‌سازی مزدا تغییر یافت. بعد از آن در سال 1363 وانت مزدا 1600 نیز به تنوع محصولات شركت اضافه شد و نام شركت به ایران وانت تبدیل گردید. به منظور استفاده در جنگ تحمیلی در سالهای 1366-1365 شركت اقدام به مونتاژ وانت مزدا 1800 نمود از سال 1369 تولید وانت مزدا 1000 از برنامه حذف گردید و شركت با تمام ظرفیت به تولید وانت مزدا 1600 پرداخت از ابتدای سال 1373 و در پی واگذاری سهام به بخش خصوصی، دگرگونی قابل ملاحظه‌ای در روند فعالیت‌های شركت به وجود آمد بطوری كه موضوع فعالیت شركت شامل افزایش تولید و بهره‌برداری، طراحی و ساخت خودروی دو كابین و آمبولانس 1600، تولید وانت و آمبولانس با موتور گردید. در تاریخ 28/4/1378 و بر اساس مصوبه مجلس عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام و با تغییر اساسنامه عطف حیات شركت به منظور ایجاد ملدینگ گروه بهمن شكل گرفت بدین ترتیب، تغییر موضوع فعالیت و ساختار شركت استراتژی گسترش در زمینه‌های مختلف از جمله تولید سواری مزدا F323 و GLX323 و تولید انواع شاسی و شالی قابل حركت،‌ تولید قطعات ریخته‌گری، تولید انواع موتورسیكلت و دوچرخه و انجام فعالیتهای بازرگانی و سرمایه‌گذاری در دستور كار قرار گرفت. در سال 1379 فروش شركت با نرخ رشد تقریباً 50% كه بالاترین نرخ رشد طی سه سال اخیر می‌باشد به 456 میلیارد ریال و سود قبل از كسر مالیات با 67% رشد كه بالاترین نرخ سود طی 4 سال اخیر می‌باشد به 183 میلیارد ریال افزایش یافت تغییر قابل توجه بود طی سالیان اخیر برآیند استراتژی‌ها و برنامه‌های دقیق نهمین شركت برتر بورس از لحاظ درجه نقد شوندگی بوده در حالی‌كه در سال 78 رتبه 23 را به خود اختصاص داده بود. این امر نشان دهنده استقبال بازار سرمایه از سهام گروه بوده است علاوه بر این سهام گروه در سال 1379 بالغ بر 66% بازدهی نصیب صاحبان خود نموده است و این مسئله در مقایسه با نرخ بازدهی سال 77 و 78 كه به ترتیب برابر با 6/25% و 1/54% می‌باشد. نشانگر مدیریت بهینه و نتیجه تغییر استراتژی گروه می‌باشد.

شركت‌های تحت پوشش گروه بهمن عبارتند از: شركت شاسی‌ساز ایران (10% سهام متعلق به گروه بهمن) شركت بازرگانی عصر بهمن (100% سهام متعلق به گروه بهمن) شركت بازرگانی عصر بهمن (100% سهام متعلق به گروه بهمن) شركت بازرگانی ریسپكت (%49 سهام متعلق به گروه بهمن) شركت مزدا یدك (%100 متعلق به گروه بهمن) شركت قند پارس (%12 سهام متعلق به گروه بهمن) شركت سایپا (%14/43 سهام متعلق به گروه بهمن) ایران دوچرخ (%52 سهام متعلق به گروه بهمن) شركت سرمایه‌گذاری بهمن (%36 سرمایه متعلق به گروه بهمن). مراكز تحت پوشش گروه بهمن عبارتند از مركز بهمن موتور مركز بازرگانی دپارتمان II – آدرس دفتر مركزی: تهران، میدان فاطمی، خیابان چهلستون، پلاك 4 و آدرس كارخانه: تهران كیلومتر 21 جاده قدیم كرج می‌باشد، تعداد پرسنل فعلی شركت حدود 1000 نفر و ارزش اسامی سرمایه آن 000/000/000/300 (سیصد میلیارد ریال) و منقسم با 000/000/300 (سیصد میلیون) سهم هزار ریالی است.

بخش دوم:‌ جذب نیروی انسانی مراحل جذب كاركنان

  • 1) معرفی به واحد امور اداری جهت استخدام
  • 2) بررسی مدارك (تحصیلی، شناسنامه‌ای، سابقه كار و سابقه بیمه و … ) و تشكیل پرونده
  • 3) معرفی به واحدهای تقاضا كننده نیرو جهت مصاحبه‌های تخصصی
  • 4) دریافت پاسخ از واحدها در مورد افراد معرفی شده
  • 5) تكمیل پرونده پزشكی،‌ عدم سوء پیشینه، تأییدیه تحصیلی از واحد آموزش دهنده و ….
  • 6) صدور كارت كارگزینی برای فرد و تهیه مفاد قرارداد كار و گرفتن امضا از كاركنان استخدام شده
  • 7) ارسال قرارداد او به مدیریت منابع انسانی برای امضای نهایی
  • 8) تعیین تاریخ شروع به كر از طرف واحد تقاضا كننده و تأیید نهایی آن
  • 9) اقدام برای امكانات رفاهی كاركنان (سرویس ایاب و ذهاب دفترچه بیمه، بن غذا، بن … )
  • وارد شدن نام كاركنان در سیستم كامپیوتری حقوق و دستمزد و اضافه گردیدن به جمع كاركنان.

حوزه‌های مركز بهمن موتور:

مركز بهمن موتور شامل حوزه‌های چون:

1- معاونت تولید خودرو:

  • مدیریت خدماتی فنی
  • مدیریت مهندسی تولید
  • مدیریت تولید
  • مدیریت برنامه‌ریزی

2- معاونت تحقق و توسعه:

  • مدیریت محصول
  • مدیریت مهندسی صنایع
  • ریاست كنترل پروژه

3-معاونت توسعه و ساخت:

  • مدیریت برنامه‌ریزی و بازرگانی
  • مدیریت تضمین كیفیت
  • مدیریت امور مهندسی

4- مدیریت منابع انسانی:

  • ریاست آموزش
  • ریاست اداری
  • ریاست امور عمومی
  • ریاست ایمنی و بهداشت

5- مدیریت پشتیبانی:

  • ریاست امور قراردادها
  • ریاست امور خیریه
  • ریاست عمران

6- مدیریت مالی:

1-ریاست حسابداری صنعتی

2- ریاست مالی

7- مدیریت كنترل كیفیت:

  • ریاست تضمین كیفیت
  • ریاست كنترل مواد ورودی
  • ریاست كنترل فرآیند وانت
  • ریاست كنترل آزمایشگاهها

8- مدیریت طرح و برنامه:

  • ریاست واحد سخت‌افزار و نرم‌افزار
  • مدیریت بهبود روش‌ها

9- مدیریت فروش:

  • ریاست امور نمایندگی‌ها
  • ریاست مهندسی فروش
    • حفظ و نگهداری، تعمیرات، دستگاه‌ها و پرس، خطوط ED، وسایل گرمازایی و سرمازایی

شرح وظایف حوزه‌های نام برده:

ED: (الكترودیپازیشن) فرآیند آسترزایی می‌باشد كه از پوسیدگی زود هنگام جلوگیری می‌كند باعث می‌شود كه سطح محصول مسطح می‌شود.

2-1- مهندسی تولید: ساخت فیكسچر (اسكلتی كه فرآیند جوش و نصب قطعات روی یكدیگر را می‌باشد) و نظارت بر چگونگی ساخت قطعات تولیدی داخل، خارج و روند تولید

3-1- مدیر تولید: اهم وظایف نظارت و مهندسی بر چگونگی ساخت و قطعات داخلی، مونتاژ كه خود دارای بخشهای چون اتاق‌سازی جلو و عقب، قطعه‌سازی فرآیند مونتاژ سواری، مونتاژ وانت تحت نظارت مدیریت تولید (مونتاژ عملیات تكمیلی)

4-1- مدیریت برنامه‌ریزی توسعه و ساخت: كارهای برنامه‌ریزی و پیش‌بینی قطعات درخواستی و كلاسه (دسته‌بندی داده‌های خود را با معاونت خود برای قطعه‌سازان خارج از كشور تأمین می‌كند.)

2- مدیرت تحقیق و توسعه: پیشرفت و تحقیق با تكنولوژی روز

1-2- مدیریت محصول: تأمین‌كننده قطعات، بررسی قطعات فلزی و پلیمری (قطعات پلاستیكی)

2-2- مهندسی صنایع: تهیه و تنظیم لعات (نقشه سازمانی شركت) كارسنجی با توجه به واحد كارسنجی كه یك قطعه تولیدی از شروع تا خاتمه چه مدتی زمانی را نیاز دارد)

3-2- كنترل پروژه: بررسی پروژه‌های در دست اقدام و پیشنهادات شركت، مثل پروژه ساخت وانت و كابین چه روندی دارد؟ چه هزینه در بر دارد؟‌ چه زمانی نیاز دارد؟

معاونت توسعه و ساخت:

2-3- مدیریت تضمین كیفیت: تضمین كننده قطعات خریداری و در حال خرید را برآورد دارد. سركشی به سازندگان تا روند تولید آنها را با مدیریت خود تضمین كند كه این قطعه مورد تأیید می‌باشد یا خیر؟

3-3- مدیریت امور مهندسی:‌ تأمین‌ كننده قطعات خودرو با سازندگان، بستن قرارداد با سازندگان.

مدیریت منابع انسانی:

1-4- آموزش: تهیه و تنظیم نیازسنجی‌ آموزشی با توجه به تهیه فرم‌ها و ارائه خدمات آموزشی با توجه به عنوان شغلی و تخصصی افراد- برگزاری دوره‌های آموزشی (سمینارها، همایش‌ها به روز بودن اطلاعات افراد و افزایش سواد از سطح كارگری تا مدیریت با توجه به نوع شغل، سابقه و نوع سواد.

2-4- ریاست اداری: جذب و به كارگیری نیروهای استخدامی جدید و تهیه حقوق و دستمزد افراد،‌ تعیین میزان حقوق دریافتی با توجه به میزان تحصیلات، عنوان شغلی و تنظیم مرخصی روزانه- ثبت و نگهداری این اطلاعات تشكیل پرونده، ارائه خدمات بیمه‌ای.

3-4- امور عمومی: تهیه و برآورد نمودن وسایل رفاهی از قبیل سرویس‌های ایاب و ذهاب، تهیه مواد غذایی، رستوران برای پرسنل و ….

4-4- ایمنی و بهداشت: شامل بخش اورژانس كه كار فوریت‌های پزشكی، سوانح و آسیب‌دیدگی و غیره را انجام می‌دهد و مددكاری (كار امداد و مددجویی و رسیدگی به امور رفاهی و برآورد نمودن نیازهای افرادی كه به واحد ایمنی و بهداشت از لحاظ كمك نقدی و غیرنقدی تا فرزندان، مشكلات خانوادگی و … )

مدیریت پشتیبانی:

1-5- ریاست امور قراردادها: كار پیمانكاران و جذب نیروی كار و بستن قراردادها و خرید وسایل و تجهیزات برای شركت

2-5- ریاست امور خیریه: تهیه نمودن وسایل كمك آموزشی، بهداشتی، حفاظتی و … را انجام می‌دهند.

3-5- ریاست عمران: نظارت و ساخت كارهای بنایی،‌ تجاری،‌ جدول‌بندی، تیرچه‌سازی، لوله‌كشی و كارهای خدماتی و رفاهی و زیباسازی محوطه و … می‌باشد.

فایل ورد 120 ص

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

About جزوه

Check Also

دانلود.:: پاورپوینت فصل نهم کتاب مدیریت بازاریابی تالیف فیلیپ کاتلر ترجمه بهمن فروزنده

پاورپوینت فصل نهم کتاب مدیریت بازاریابی تالیف فیلیپ کاتلر ترجمه بهمن فروزنده دسته بندی مدیریت …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *