دوشنبه , سپتامبر 16 2019
Breaking News
Home / علوم اجتماعی / اصول و مبانی مدل تعالی (سرآمدی) سازمانی EFQM

اصول و مبانی مدل تعالی (سرآمدی) سازمانی EFQM

اصول و مبانی مدل تعالی (سرآمدی) سازمانی EFQM

دسته بندیعلوم اجتماعی
فرمت فایلdoc
حجم فایل21 کیلو بایت
تعداد صفحات10
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

اصول و مبانی مدل تعالی ( سرآمدی ) سازمانی EFQM

تعریف تعالی سازمانی

مدل تعالی ؛ ساختار مدیریتی است که با تکیه براصول و مفاهیم اساسی و توجه داشتن به معیارهای اصلی مدیریت کیفیت فراگیر و سیستم خودارزیابی موجبات پیشرفت و بهسازی را فراهم میکند.

مدل تعالی ؛ ابزاری جهت سنجش میزان استقرار سیستمها در سازمان و خودارزیابی و راهنمایی است که مسیر فعالیت مدیران را برای بهبود عملکرد شناسایی و تعیین میکند . بنابراین پیام کلیدی مدل تعالی متکی بر پاسخ دادن به دو سوال است که چگونه این مدل بعنوان یک ساختار مدیریتی مناسب و منطقی شناسایی میشود و چه کسانی می توانند در این زنجیره ارتباط و تعاملات نقش اساسی را ایفا کند. سطح اول این مدل اهداف کلی و در سطح بعدی اهداف کلی به درجات و مقیاس های کمی و قابل انداره گیری تجزیه و تبدیل میشود .

مزایای مدل تعالی سازمانی

  1. این مدل از فرآیندهای سازمانی سیستماتیك و فراگیر برخوردار است .
  2. نسبت به تغییر و تحول و نیازهای ذی نفعان واكنش سریع دارد.
  3. به نتایج كسب شده توسط سازمان توجه ویژه ای دارد.
  4. ارزیابی مبتنی بر واقعیات است .
  5. مشاركت گسترده كاركنان در انجام امور را مد نظر قرار میدهد.
  6. نقاط قوت زمینه های بهبود پذیر در این مدل قابل شناسائی است .
  7. زبان مشترك مدیریت و كاركنان را فراهم میكند.
  8. تبادل تجربیات درون و بیرون سازمان با بكار گیری ابزار الگو برداری صحیح صورت میگیرد.
  9. به منظور سر آمد كردن سازمان از روش خود ارزیابی استفاده می شود.

10. محركی برای یادگیری های فردی و سازمانی است.

11. نشان دادن تصویری واقعی از کیفیت فعالیتهای سازمان

12. شناسایی حوزه های تمرکز فعالیتهای بهبود

13. ساماندهی طرحهای بهبود در چارچوبی واحد

معیارهای نه گانه مدل تعالی سازمانی

سازمانها جهت خودارزیابی و سنجش خود با دیگر سازمانها نیازمند ابزاری ویژه و مناسب و دارای ساختار مدیریتی میباشند که مدلهای تعالی دارای این ویژگی است .

این مدل دارای نه معیار است پنج معیار توانمندسازها: رهبری ، خط مشی و استراتژی ، کارکنان، مشارکتها و منابع ، فرآیندها و چهار معیار نتایج : نتایج مشتریان ، نتایج کارکنان ، نتایج جامعه و نتایج کلیدی عملکرد

معیارهای توانمندساز ، آنچه را که یک سازمان انجام میدهد پوشش میدهند و عواملی هستند که سازمان را برای رسیدن به نتایج عالی توانمند می سازد و معیارهای نتایج ، نتایجی هستند که یک سازمان بدست می آورد و بیان کننده دستاوردهای حاصل از اجرای مناسب توانمندسازها هستند.

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

About جزوه

Check Also

دانلود.:: پاورپوینت کتاب بررسی مسائل اجتماعی ایران (گروه مؤلفان)

پاورپوینت کتاب بررسی مسائل اجتماعی ایران (گروه مؤلفان) دسته بندی علوم اجتماعی فرمت فایل ppt …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *